Nella Samu

Kuusi mahdotonta asiaa ennen aamupalaa

Päämäärä ilman suunnitelmaa on pelkkä toivomus

Se joka antaa eniten, saa enitenTänään Itten kesäkoulun aiheena on yhä bloggaaminen. Itten oli tarkoitus kertoa siitä, mistä sisällöt blogeihin ilmestyvät, mutta sitä ennen hän päättikin kertoa, mitä hyvä blogi hänen mielestään vaatii. Maanantaina Itte palaa takaisin siihen, mistä ne sisällöt blogiin tulla tupsahtavat. Tosin Itten on jo nyt myönnettävä, että eivät ne sisällöt blogiin itsestään ilmesty. Itten kesäkoulukin vaatii aikaa, tausta- ja kirjoitustyötä, pilkunviilausta ja kiireisimpinä aikoina apujoukkojen värväämistä sekä oikolukijoiksi että taustojen selvittelijöiksi. Itte kiittää siis kaikkia oppituntien valmistelutöihin osallistuneita.

Itten mielestä hyvä blogi vaatii vähintään viittä asiaa:

1. säännöllisyyttä
2. jatkuvuutta
3. näkemyksellisyyttä
4. hyödyllisyyttä ja/tai viihteellisyyttä ja
5. sisältöjen promoamista ja markkinointia.

Toisin sanoen blogi tarvitsee sisältösuunnitelman sekä vastuuhenkilön, joka pitää langat käsissään. Vastuuhenkilöä voidaan kutsua vaikkapa päätoimittajaksi tai vastaavaksi toimittajaksi, kuten laki sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä tehtävän määrittelee.

”Vastaavan toimittajan tehtävänä on johtaa ja valvoa toimitustyötä, päättää aikakautisen julkaisun, verkkojulkaisun tai ohjelman sisällöstä sekä huolehtia hänelle tässä laissa säädetyistä muista tehtävistä.”
Laki sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä 13.6.2003/460, 4§:n 3. mom.

Käytännössä Itte tahtoo sanoa, että ellei blogilla ole aikataulu- ja sisältösuunnitelmaa sekä johtajaa, joka huolehtii sisältöjen julkaisemisesta sovitussa aikataulussa, suurella todennäköisyydellä se jää vain hyväksi aikomukseksi. Pelkkä hyvä aikomushan on Itten mielestä vain ajan- ja rahanhukkaa. Blogin olemassaololle pitää siis olla myös syy ja päämäärä sekä ymmärrys siitä, kuinka se voi auttaa yleisöä. Itte ei usko, että ilman näitä mikään hänen näkemyksensä mukaisista viidestä kohdasta voisi toteutua. Yritysten blogin tarkoitus ei varmasti koskaan ole terapiakirjoittaminen.

Säännöllisyydellä ja jatkuvuudella Itte tarkoittaa sitä, että blogia päivitetään säännöllisesti tiettynä päivänä ja mahdollisesti jopa tiettyyn aikaan. Itte on huomannut, että jotkut pidättävät itsellään taiteilijanvapauden ja ovat ns. puolisäännöllisiä, eli heiltä ilmestyy bloggaus kerran viikossa jonakin ennaltamäärittelemättömänä päivänä ja aikana. Periaatteessa sekin on säännöllistä, mutta entäpä jos esimerkiksi Helsingin Sanomat tekisivät samoin? Lehti ilmestyisi tai voisi olla ilmestymättä, mutta ihmiset voisivat luottaa siihen, että jonakin päivänä se tulee? Jos blogi kerran useimpien someasiantuntijoiden mukaan on yrityksen oma media, niin eikö sen silloin pitäisi olla muutakin kuin julkaisualusta silloin, jos tulee jotain sanottavaa? Ittellä on myös sisäpiirin tietoa siitä, että printtilehteä tilaavat ja lukevat suuttuvat, mikäli varhaisjakelun postininja on aikataulusta myöhässä tai mikä vielä pahempaa, heiltä jää syystä tai toisesta kokonaan joku lehti saamatta. Saattaa olla, että printtimedialla on vaikeaa, mutta ainakaan niitä ei ole voinut syyttää epäsäännöllisyydestä.

Näkemyksellisyydellä Itte tarkoittaa sitä, että oma ajattelu on sallittua ja jopa suotavaa. Itte haluaa kysyä, että ketä kiinnostaa osaako asiantuntija toistella samoja asioita kuin jo kymmenessä muussakin blogista oli saman viikon aikana luettavissa. Kertaus on tietenkin opintojen äiti, mutta Itte miettii usein, kuinka brändit voisivat muka erottua toisistaan vain komppaamalla toisiaan?

Hyödyllisyydellä ja/tai viihteellisyydellä Itte tarkoittaa, että sisältöjen tuottamisella tulee olla jokin syy. Ittestä vaikuttaa siltä, että sisältöjen hyödyllisyys on kaikkein väärin ymmärretyin asia sosiaalisessa mediassa, koska pelkkä sana tuntuu aktivoivan kuinka minä hyödyn-ajattelun. Jälleen kerran Itten on pakko todeta, että tietenkin oma hyöty on brändeille tärkeää. Sosiaalisen median yksi hienouksista on Itten mielestä vastavuoroisuus, erityisesti siitä syystä, että se on aina ollut yksi tehokkaimmista vaikutusvallan ja suostuttelun muodoista. Ihmisillä vaikuttaa olevan sisäänrakennettu tarve maksaa velkansa takaisin. Muun muassa tästä syystä Itte ajattelee, että se joka antaa eniten, saa eniten.

Sisältöjen promoaminen ja markkinointi on Itten mielestä välttämätöntä eikä kaikkea kannata jättää hakukoneiden varaan. Itte on kuitenkin sitä mieltä, että sisältöjen jakamisessa esimerkiksi sosiaalisen median eri palveluihin kannattaa yrittää löytää kultainen keskitie. Lisäksi Itte on varma, että jos keskittyy vain omien sisältöjensä jakamiseen ja promoamiseen, vastavuoroisuuden periaate ei toimi. Itte pitää siis muiden tuottamien sisältöjen jakamista jopa tärkeämpänä kuin omilla sisällöillä pommittamista.

A goal is a dream with a deadline

Maanantaina Itten kesäkoulun aiheena on yhä bloggaaminen. Kuten hän jo alussa sanoi, niin silloin Itte aikoo silloin miettiä, kuka niitä sisältöjä oikein blogiin tuottaa.

Itten kesäkoulun kellot soivat

maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin

tasan kello 9:00.

Jäikö jokin Itten opetuksista lukematta? Löydät kaikki Itten kesäkouluun liittyvät artikkelit osoitteesta: http://nellasamu.com/tag/itten-kesakoulu/

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

wordpress statistics
%d bloggers like this: