Nella Samu

Kuusi mahdotonta asiaa ennen aamupalaa

Yhteisömanageri hoivaa suhteita

Älä jätä sisäisiä sidosryhmiäsi heitteilleTänään Itten kesäkoulussa mietitään yhteisömanagerointia. Itten mielestä aiheesta löytyy jo erittäin hyviä kirjoituksia. Esimerkiksi Aku (Anna-Kaisa) Varamäen bloggaus Yhteisömanageri on organisaation korvat, suu ja sydän kannattaa lukea. Aku painottaa bloggauksessaan kuuntelua, keskusteluihin osallistumista sekä keskustelujen herättämistä. Hyvää perustietoa siitä, mitä yhteisömanageri oikein tekee, löytyy esimerkiksi Johanna Janhosen kirjoittamasta Yhteisöt ja Community Managerit -artikkelista.

Itte näkee yhteisömanageroinnin siltana organisaation ja sen sidosryhmien välillä ja haluaa tänään korostaa erityisesti sisäistä viestintää, markkinointia ja asiakaspalvelua, koska monesti ne näyttävät jäävän vähemmälle huomiolle tai kokonaan unholaan.

Yhteisömanagerin tehtävänä on Itten mielestä toimia suhteiden rakentajana organisaation ja sidosryhmien välillä molempiin suuntiin olipa kyse sisäisistä tai ulkoisista asiakkaista. Ittestä on ymmärrettävää, että suhteiden ylläpitäminen ulkoisiin asiakkaisiin korostuu, koska heiltähän se rahakin tulee.

Itte on huomannut, että monesti tuskaillaan mä oon vaan töissä täällä -asennetta. Tätä keskustelua näkee paljon mm. Twitterissä. Itten mielestä se on hiukan hassua siitä syystä, että Twitter on pääsääntöisesti kaikille julkista keskustelua. Tällöin on hyvin mahdollista, että keskustelun etenemistä ja kannanottoja seuraavat niin nykyiset, tulevat ja mahdollisesti entisetkin asiakkaat. Tällaiset negatiivissävyiset kriittiset keskustelut näyttäytyvät eri ryhmille eri tavalla. Nykyisistä asiakkaista voi tulla entisiä, jos he todistavat keskustelua, jossa yritystä ja sen työntekijöitä kritisoidaan kärkkäästi omien työntekijöiden toimesta.

Joskus Ittestä vaikuttaa, että somekeskusteluja voi verrata yksin autossa olemiseen. Monestihan liikenteessä näkee yksin liikenteessä olevan kuljettajan kaivavan esimerkiksi antaumuksella nenäänsä. Ihmisen mielessä oma auto on yksityinen tila, jossa voi tehdä mitä vain toisten näkemättä. Samalla tavalla Itten mielestä vaikuttaa siltä, että sosiaaliseen mediaan päivitystä tehdessään moni tuudittautuu yksinolon tunteeseen ja ajattelee vahingossa ääneen asioita, joita ei olisi pitänyt koskaan sanoa.

Jokainen ihminen on suurella todennäköisyydellä saanut osakseen mikset-sä-koskaan ja miksi-sä-aina tyyppisiä ilmaisuja. Itte luokittelee myös toisia, esimerkiksi työtovereita syyllistävät mä oon vaan töissä täällä -keskustelut tähän kategoriaan. Itten mielestä jokainen voi tykönänsä miettiä, millaisia ajatuksia itselle heräisi, jos näkisi työkaverinsa tuskailevan sosiaalisessa mediassa, miten toiset eivät esimerkiksi koskaan tee mitään ylimääräistä tai tekevät vain välttämättömän. Lapsellista tai ei, niin useimmissa ihmisissä se laukaisee käyttäytymismallin, jolloin ei edes huvita tehdä mitään paremmin. Käyttäytymismalli voi aktivoitua, vaikka itse voisi olla varma, ettei kritiikkiä tarvinnut ottaa henkilökohtaisesti. Itten mielestä hyvä esimerkki tästä tulee vaikkapa juuri kotoa: kun yksi kehuu pesseensä pyykkiä ja toinen kysyy miksi hän pesi vain yhden koneellisen, toinen voi joutua odottamaan seuraavaa yhden koneellisen pyykkäämistä hyvin pitkään. Kun mikään ei riitä, kohta ei kiinnosta tehdä sitäkään, mitä ennen teki.

Toisaalta Itte haluaa huomauttaa, että edellä esitellyn tyyppisen keskustelun todistaminen sosiaalisessa mediassa ei houkuttele moniakaan hakemaan työtä kyseisestä organisaatiosta, jolloin hyvien tekijöiden löytäminen ja saaminen voi vaikeutua. Ulkopuolisellehan keskustelu näyttäytyy siinä valossa, että organisaation kulttuuriin vaikuttaa kuuluvan työkavereiden mollaaminen somepalveluissa, miksei yhtä hyvin siis muuallakin. Itte haluaakin muistuttaa, että vaikka esimerkiksi Twitterin profiilikuvauksessa ei kertoisi työpaikkaansa, niin hakukoneet auttavat usein helposti jäljittämään yrityksen, josta puhutaan etenkin, koska moni on nykyään halunnut kertoa sen vapaaehtoisesti kaikille esimerkiksi Linkedinissä.

Itte haluaakin korostaa, että yhteisömanagerin tehtävää ei voida rajoittaa vain ulkoisiin suhteisiin. Jos yrityksen työntekijät ovat somessa ja keskustelevat yrityksestä, niin yhteisömanagerin tehtäviin kuuluu aivan samalla tavoin toimia yrityksen korvina, suuna ja sydämenä kuin ulkoisten asiakkaiden kohdalla. Yhteisömanageri, joka tekee työtään sydämellä, polkee tarvittaessa jalkaa myös työkavereidensa puolesta, sillä vain tyytyväiset työntekijät ovat motivoituneita ja innostuneita puhumaan työpaikastaan hyvää. Parasta Itten mielestä olisi, jos yhteisömanageri voisi hoitaa sisäisiä suhteita joko yrityksen sisäisessä somessa, intrassa tai vaikkapa perinteisesti kasvotusten, ja puuttua ongelmakohtiin ennen kuin niistä tulee todella julkisia.

Yhteisömanageri on silta organisaation ja sen sidosryhmien välillä

Perjantaiksi Itte ottaa selvää millaisia yrityksen sisäiseen viestintään tarkoitettuja sosiaalisen median palveluita on tarjolla, jotta kaikkea ei tarvitsisi ruotia julkisesti kaikkien kesken.

Itten kesäkoulun kellot soivat

maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin

tasan kello 9:00.

Jäikö jokin Itten opetuksista lukematta? Löydät kaikki Itten kesäkouluun liittyvät artikkelit osoitteesta: http://nellasamu.com/tag/itten-kesakoulu/

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

wordpress statistics
%d bloggers like this: