Nella Samu

Kuusi mahdotonta asiaa ennen aamupalaa

Facebook on nykyaikainen tori

Facebook on maailman suurin toriTänään Itten kesäkoulussa puhuttaa Facebook. Itten on heti alkuun myönnettävä, että hänen alkukesän skeptisyytensä ja kriittisyytensä sosiaalista mediaa kohtaan yleisesti on alkanut sulaa. Ehkä erityisen helteinen kesä on pehmittänyt hänen päänsä tai hänellä on vain jokin tilapäinen mielenhäiriö, mutta Itten mielestä yhdelläkään kuluttajamarkkinoilla toimivalla brändillä ei ole varaa jättää hyödyntämättä Facebookia. Toisin sanoen Ittellä ei mitä luultavimmin ole Facebookista mitään sellaista sanottavaa, mitä joku toinen ei olisi jo sanonut.

Itten on kuitenkin tavoilleen uskollisena kohdattava faktat. Jos ihmisillä oli ennen tapana vaihtaa kuulumisia toreilla, niin nykyään sama tapahtuu Facebookissa, joka on valtava fyysisiin toreihin verrattuna. Onhan sillä jo noin 2,2 miljoonaa suomalaiskäyttäjää. Brändin tulee kuitenkin ottaa huomioon muutama seikka näkyvyytensä varmistamiseksi. Itte ei laiskuuttaan ala selittämään Facebookin logiikkaa, mutta etsi kuitenkin lukijoille infograafin Edge ja Graph Rankista.

Facebook EdgeRank explained

by CopyPress

Itte haluaa kuitenkin muistuttaa, että pelkkä näkyvyys ei riitä. Kanavasta riippumatta markkinoinnissa on tärkeää tavoittaa oikeat ihmiset, joita brändi ja sen tarjoamat tuotteet tai palvelut kiinnostavat. Eikä siinäkään vielä kaikki, sillä kun oikeat ihmiset on tavoitettu, heidät pitäisi vielä saada sitoutumaan brändiin ja ryhtymään tykkäyksestä tekoihin. Yksinkertaisin vinkki Itten mielestä on, että sitoutuminen on aina kaksisuuntainen tie. Toisin sanoen vain jos brändi sitoutuu aidosti sivustaan tykkääviin ja on vuorovaikutuksessa (=keskustelee) näiden kanssa, tykkääjätkin ovat valmiita sitoutumaan tarjousten perässä juoksemisen sijaan.

Sosiaalisessa mediassa levikki voi olla hämmentävän suuri ja ennalta-arvaamaton verrattuna perinteiseen mediaan. Itte on esimerkiksi seurannut mielenkiinnolla, kuinka lapsensa hyvinvoinnista huolestuneen isän tarinaa on jaettu kymmeniätuhansia kertoja. Hämmentävää se on Itten mielestä siitä syystä, että kukaan ulkopuolinen ei voi varmuudella tietää asioiden todellista laitaa, mutta näyttävät valinneen puolensa ja levittävän sanaa. Itte ei halua valita puoltaan esiin nostamassa tapauksessa, joten hän kieltäytyy linkittämästä tarkoittamaansa päivitykseen ja luottaa siihen, että ihmiset, jotka Facebookia käyttävät eivät ole mitenkään voineet välttyä näkemästä jonkun ystävänsä jakaneen kyseisen päivityksen. Itte halusi nostaa tapauksen esiin vain siitä syystä, että se on tuorein hänen tietoonsa tullut suurta huomiota Facebookissa saanut ja viraaliksi muuttunut yksityishenkilön päivitys. Ittestä vaikuttaa, että epäoikeudenmukaisuuden kokemus herkistää ihmisten hiirikäden jakopainikkeille. Tätä brändien ei kuitenkaan Itten mielestä kannata kokeilla, vaan keskittyä tuottamaan Facebookiin sisältöjä, joista faneille on hyötyä.

Itte haluaa kuitenkin lopuksi painottaa, että hyöty ei aina ole tietynsuuruinen alennus. Kaikki eivät ensinnäkään viitsi juosta alennusten perässä. Ja toiseksi Itte on huomannut, että jotkut asiakkaat ovat valmiita sijoittamaan suuriakin summia tiettyyn palveluun tai tuotteeseen, kunhan heille tarjotaan ilmaiseksi esimerkiksi jokin hyödyllinen vinkki, kuinka asiakas voi helpottaa omaa arkeaan. Joskus Itte miettii, mitä tapahtuisi, jos brändi asettuisi sosiaalisessa mediassa vanhan kunnon torimyyjän housuihin. Torillahan ei käyty pelkästään hankkimassa välttämättömiä elintarvikkeita vaan myös pidettiin yllä sosiaalisia suhteita.

Peukku

Itten kesäkoulun kellot soivat

maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin

tasan kello 9:00.

Jäikö jokin Itten opetuksista lukematta? Löydät kaikki Itten kesäkouluun liittyvät artikkelit osoitteesta: http://nellasamu.com/tag/itten-kesakoulu/

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

wordpress statistics
%d bloggers like this: