Nella Samu

Kuusi mahdotonta asiaa ennen aamupalaa

Sosiaalinen markkinoija

Epätäydellisyys tekee meistä inhimillisiäItte pohtii tänään millaisia ominaisuuksia tai taitoja hyvällä sosiaalisella markkinoijalla tulisi olla.  Itte ei tänään aio sanoa halaistua sanaa tavoitteista, strategioista, mittaamisesta tai joka päiväisestä päivittämisestä. Ilman muuta sosiaalisen median markkinoinnillakin tulee asettaa tavoitteita, mutta hyvältä sosiaaliselta markkinoijalta Itte odottaa vielä vähän enemmän.Hänen mielestäänhän käsitteessä sosiaalinen media on määriteosa sosiaalinen aivan erityisestä syystä. Sosiaalisessa mediassahan on tarkoitus olla ennen kaikkea sosiaalinen ja kykenevä vuorovaikutukseen.

Itte kokosi kuusi kohtaa, joita hänen mielestään ei voida ohittaa, kun puhutaan sosiaalisesta markkinoijasta.

1. Hyvä kuuntelija
Kuuntelutaito on Itten mielestä ehdoton ykkönen. Sosiaalisessa mediassahan on tarkoitus rakentaa ja hoitaa suhteita. Jokainen varmasti tuntee ihmistyypin, joka puhuu aina itsestään. Mitä ikinä hänelle sanookaan, hän onnistuu kääntämään jutun aina itseensä. Jos hänelle kertoo vaikkapa lähtevänsä matkalle, niin sen sijaan, että tyyppi kyselisi lisää, hän alkaakin jaaritella omista matkoistaan maailman ääriin. Jokainen joka tunnistaa tämän ihmistyypin on myös melko varmasti Itten kanssa samaa mieltä siitä, ettei sellaisen seurassa jaksa viihtyää yhtään kauempaa kuin on pakko. Hyvä kuuntelija on kiinnostunut ystäviensä asioista ja osoittaa sen esimerkiksi kysymällä jatkokysymyksiä. Somessa suhteita hoidetaan ja vahvistetaan aivan samalla tavalla kuin kasvotusten kohdatessakin.

2. Palvelu on parasta markkinointia
Itte on aina ollut sitä mieltä, että hyvä palvelu on parasta markkinointia. Hyvin palvellut ja tyytyväiset asiakkaat tulevat hyvin suurella varmuudella aina takaisin. Tietenkin sosiaalisen median käyttöön yrityksillä liittyy tavoitteellisuus, mutta tavoitteet saavutetaan parhaiten palvelemalla. Sosiaalisessa mediassa palveleminen tarkoittaa kuuntelua, keskusteluihin osallistumista ja kysymyksiin vastaamista. Myös sisällöt kannattaa Itten mielestä suunnitella palvelemaan asiakasta. Jos brändi on ollut esimerkiksi messuilla, se toki kannattaa kertoa, mutta silloinkin sisältöä miettiessä kannattaa kysyä itseltään, mitä hyötyä asiakkaalle on tiedosta. Sen sijaan, että julkaisee kuvan ständistä ja kertoo brändin olleen messuilla voi esimerkiksi miettiä nousiko messuilla esiin jokin sellainen asia, jonka kertominen sosiaalisessa mediassa tuo hyötyä niille, jotka eivät olleet paikalla?

3. Huomioi muiden onnistumiset
Itten mielestä hyvä markkinoija kertoo mielellään muiden onnistumisista, vaikka kysymys olisi kilpailijan onnistuneesta kampanjasta. Hänen mielestään vain huonot häviäjät vaikenevat, kun olisi tilaisuus antaa hyvää palautetta tai jakaa toisen onnistuminen. Riski siitä, että asiakkaat lähtevät avoimen kiitoksen myötä kilpailijan kelkkaan on mahdollinen, mutta ei todennäköinen. Itte näkee asian maton alle lakaisun kyräilynä ja salailuna, joka vain lisää epäluottamusta. Kun avoimesti tunnustaa toisen onnistumisen, tulee Itten mielestä osoittaneeksi, että omaa kyvyn oppia toisten onnistumisista. Oppiminenhan on hyvin pitkälti matkimista ja esimerkin seuraamista.

4. Ei teeskentele olevansa enemmän kuin on
Itte tietää, että aina voi esittää olevansa jotain muuta kuin on, mutta lopulta totuus kuitenkin paljastuu. Sosiaalisen median kohdalla on puhuttu paljon siitä, että tulee olla persoonallinen ja inhimillinen. Inhimillisyyteen kuuluu Itten mielestä erityisesti se, että kukaan ei ole täydellinen – eivät edes brändit ja asiantuntijat. On siten paljon sosiaalisempaa myöntää olevansa vain ihminen kaikkine heikkouksineen ja rajoituksineen kuin esittää tietävänsä kaikesta kaiken.

5. On kärsivällinen
Kiristystä, lahjontaa ja uhkailua pidetään lasten kasvatuksessa hyvin tehokkaina keinoina. Itten mielestä jokainen näistä kuitenkin osoittaa sosiaalista kömpelyyttä ja ovat lopulta tehottomia. Itte myöntää, että niiden avulla voidaan saada hetkellisesti rauha maahan, mutta se opettaa lapsille samalla epäsosiaalisuutta eikä opeta myöskään neuvottelutaitoja. Tämä liittyy Itten mielestä sosiaaliseen mediaan siten, että kuten lastenkasvatuksessa myös sosiaalisessa mediassa tarvitaan aimo annos kärsivällisyyttä. Tuloksia ei kannata odottaa tapahtuvaksi yhdessä yössä. Suhteiden ja luottamuksen rakentaminen vie aikaa ja ala-arvoisten keinojen käyttö vie markkinoijan ojasta allikkoon.

6. Ei laske kaikkea yhden kortin varaan
Aidosti sosiaalinen markkinoija ymmärtää Itten mielestä sen, että kestäviä suhteita ei rakenneta pelkillä peukutuksilla. Sosiaalinen media ei ole tullut korvaamaan kaikkia vanhoja tapoja hoitaa suhteita vaan pelkästään täydentämään niitä. Sosiaalinen markkinoija osaa edelleen käyttää myös ns. vanhanaikaisia keinoja, kuten puhelinta, sähköpostia tai tavallista postia. Sosiaalinen markkinoija ymmärtää myös sen, kuinka tärkeää on välillä saada ihan oikea katsekontakti, jotta suhteet pysyvät kunnossa. Hyvä sosiaalinen markkinoija ei siis koskaan väitä, että kukaan voisi koskaan todella rakentaa suhteita pelkillä klikkauksilla.

Itte keksisi helpolla vielä muutamia kohtia, jotka kaikki korostaisivat sosiaalisuutta (palveleminen, osallistuminen, kuuntelu ja avuliaisuus), mutta päätti tänään valita vain kuusi ensiksi mieleen tullutta.

yhdessä

Itten kesäkoulun kellot soivat

maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin

tasan kello 9:00.

Jäikö jokin Itten opetuksista lukematta? Löydät kaikki Itten kesäkouluun liittyvät artikkelit osoitteesta: http://nellasamu.com/tag/itten-kesakoulu/

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

wordpress statistics
%d bloggers like this: